Film Sarkofág pro královnu je o vzniku unikátního sklářského díla výtvarníka Lhotského

Téměř deset let hledal dánský sochař Bjørn Nørgaard vhodného výrobce unikátního skleněného sarkofágu pro dánskou královnu Margrethe II. Když nenašel nikoho v Japonsku, Číně ani USA, získal doporučení na český ateliér proslulého výtvarníka a sklářského technologa Zdeňka Lhotského. Pět let pak v jeho ateliéru v Železném Brodě vznikal unikátní skleněný sarkofág pro dánskou královnu.  Královská zakázka dánského dvora, socha z taveného skla, plánovaná pro kryptu k uložení ostatků dnes devětasedmdesátileté královny z Dánska, je díky své pětitunové hmotnosti naprosto unikátní. Vznik celosvětově ojedinělého uměleckého objektu zachytil ve filmu Sarkofág pro královnu režisér Pavel Štingl spolu s kameramanem Miroslavem Jankem.

Štinglův a Jankův film je v současné době jedinou možností, jak sarkofág vidět. Skleněné dílo je totiž nyní instalováno ukryté v dřevěné etuji, resp. obale v královské kapli katedrály Domkirke v dánském Roskilde, kam se již osm století pohřbívají dánští panovníci. Diváci dokumentu mají možnost vidět sarkofág a seznámit se s jeho vznikem ve Štinglově filmu v rámci speciálních předpremiér spojených s výstavní prezentací Studia tavené plastiky Zdeňka Lhotského v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Tam se v období od 6. do 16. června budou konat projekce snímku a přednášky Zdeňka Lhotského Cesta k sarkofágu. Vstup na projekci a přednášku je 50 korun, výstava je pro veřejnost zdarma. Přesný rozpis termínů a časů projekcí a přednášek lze nalézt na www.upm.cz

Celému světu by měl být sarkofág odhalen až při pohřbu dánské královny Margrethe II. Její muž, dánský princ Henrik, který zemřel loni v únoru, mohl být dle původních plánů do sarkofágu pohřben společně s královnou. Ironií osudu zemřel přesně v době, kdy byl projekt sarkofágu po patnácti letech dokončen. Manžel panovnice si však dle své poslední vůle nepřál být pohřben v Roskilde, ale chtěl být rozprášen v moři. Sarkofág tak nyní v tichosti čeká, až se naplní jeho smutné poslání.

“Samotná realizace sarkofágu pro poslední volnou kryptu v katedrále, která již osm století chrání ostatky dánských králů, je skutečnou evropskou událostí. A fakt, že si její autor, dánský profesor královské akademie výtvarných umění Bjørn Nørgaard vybral pro realizaci sarkofágu právě studio Zdeňka Lhotského, je i velkým zadostiučiněním pro českou tradici sklářství,” dodává Štingl.

Pětitunový objekt se dvěma modelovanými postavami v nadživotní velikosti jakoby levitujícími v křišťálové hrobce má zpodobňovat těla krále a královny. Každý ze šesti kusů sarkofágu musel projít technologií pomalého chlazení, aby se zabránilo jeho poničení. Celý tento zdlouhavý proces se odehrával právě v dílně Zdeňka Lhotského, člena výtvarné skupiny Tvrdohlaví. Tento světově uznávaný sklářský výtvarník a designér, žák a pokračovatel tradice slavné huti profesora Libeňského, je majitelem a uměleckým ředitelem studia pro výrobu tavené plastiky Lhotský v Pelechově u Železného Brodu. Lhotský se svým týmem dokázal po celé řadě dramatických situací, kdy jediný špatný pohyb může znamenat zničení celého díla, během pěti let zadání naplnit.  

Pro Zdeňka Lhotského byla tato neobyčejná zakázka velkou profesionální výzvou a v pravém smyslu “královským závazkem”. “Samozřejmě, že je velkou poctou, když přijde zakázka od dvorního sochaře samotné dánské královny,” říká Zdeněk Lhotský. “Věděl jsem, že z hlediska technologie je odlití takto velké skleněné hmoty šílený experiment, který svým rozměrem nemá ve světě sklářství obdoby. Ale jsem asi šílenec, tak jsem do toho šel,” směje se ve filmu Lhotský.

Autoři ve filmu nahlížejí také do studia sochaře Bjørna Nørgaarda v Dánsku a poodhalí jeho realizace pro královský dvůr z doby, kdy se stal dvorním umělcem. Dánský sochař se sice ve filmu prohání po Kodani na kole, ale vzhledem k jeho konzervativnímu vzhledu by málokdo tipoval, že byl aktérem uměleckých happeningů šedesátých let. Zdeněk Lhotský zase ve filmu nezapře své bohémské kořeny a od napínavého sklářského experimentu si například odběhne coby baskytarista na koncert s kapelou MTO Universal. Oba na první pohled rozdílné výtvarníky přitom ve filmu spojuje stejný a jediný cíl – stoprocentně a bezchybně vyhovět přání Její Výsosti, čehož oba se ctí dostojí.

Film Sarkofág pro královnu v producentské společnosti K2 Pavla Štingla, za kamerou stál čtyřnásobný držitel Českého lva za režii dokumentu Miroslav Janek. Koproducenty filmu jsou Česká televize – Tvůrčí producentská skupina Kateřiny Ondřejkové a Studio Lhotský. Snímek, jehož distribuce je plánována od srpna letošního roku, vznikl za podpory Státního fondu kinematografie.